.oorlog is nooit de weg, nooit het antwoord en nooit de oplossing
januari 14, 2010 on 5:51 pm | In ge | 21 CommentsEigenlijk wou ik schrijven over gistermiddag. Over hoe Kleuter en ik een ouderwetsche woensdagmiddag hadden, een o zo heerlijke middag, drie uur lang knutselen met Ani op de achtergrond, een doosje rozijntjes en een sappie. En elkaar. We kunnen het zo goed vinden samen.
Ik bedacht een hyacint te fröbelen en Kleuter bedacht z’n eigen bloem. Winter-roos. Prachtig. Het is zo’n leuk kind. Terwijl ik dit tiep, speelt ‘ie weer ’s piraatje. Harr harr meetie!
Maar.
Toen lag ‘ie op bed, Vriendje had een Pesthumeur en ineens zat ik te luisteren naar ongetwijfeld één van de meest trieste debatten ooit. Alhoewel.
Ik weet niet waarom ik nog vasthield aan dat laatste ienieminisprankje hoop dat ik had, dat het ooit wel beter zou gaan, goed zou komen of dat in ieder geval oprechte mensen ons land ooit zouden leiden.
Oorlog is nooit de weg, nooit het antwoord en nooit de oplossing. Daar ben ik van overtuigd.
Daar was Wouter Bos ook van overtuigd, tot ‘ie de kans kreeg om toch nog in de coalitie te kruipen.
Daar was iedereen die ik kende destijds van overtuigd, maar misschien begeef ik me niet onder wat gezien zou kunnen worden als een afspiegeling van de Nederlandse maatschappij.
Want ‘we’ steunden de oorlog.
En nu blijkt dat ‘we’ dat niet hadden moeten doen.
Big Fucking Surprise #not
En nu is iedereen zo pissed op Jan Peter, terecht, waarom zit die man daar überhaupt nog?!! dat ze alsnog voorbij gaan aan dat waar het om ging. En gaat. Oorlog is nooit de weg, nooit het antwoord en nooit de oplossing.
En als ik Femke nog één keer het woord arrogant hoor gebruiken, ga ik d’r mailen. Dat ze dat niet meer moet doen.
21 Comments »
RSS feed for comments on this post.
arrogant? femke ? o halsema….burk die femke.
die ook erg is vind ik tenminste is agnes, wat een secreet.
enne oorlog lijkt me idd niet de oplossing
ik kan me kapot ergeren dat de burg van amsterdam opstapt om zoiets werkelijks kleins onbelangrijks , te idioot voor woorden gewoon . Nederland is allang het NL niet meer van 15 jaar geleden….
Comment door ilse — 14/01/2010 #
Hoi Inge
Wat een pracht van een winterroos en die hyacint op achtergrond heb jij die gemaakt.
Balkenende mag van mijn ook weg
Ik hoop op een crissis , maar zou het dan beter gaan.
Ik wens je samen met peuter veel speelplezier Jeu de boules )
Groetjes Rinus
Comment door rinus — 14/01/2010 #
Weet je wat het is? Je doet het als politicus nooit voor iedereen goed. Never. Ik, als gemeente-ambtenaar, verbaas me er gewoon over dat er mensen zijn die vrijwillig de politiek ingaan. Ergens zijn het mensen met heel veel idealen. Dat kan niet anders. Ik zou voor geen goud met ze willen ruilen, niet met Jan-Peter en niet met Femke. Met geen enkele politicus.
Comment door Toaske — 14/01/2010 #
@toaske, klopt. dat nooit goed. toch vind ik dat er nog wel een Verschil zit tussen niet goed kunnen doen en goed fout doen. van dat laatste is nu toch echt, wederom, sprake.
maar ik snap ook niet dat mensen zo’n baan ambiëren. en twijfel nogal eens over die idealen..
Comment door de mama — 14/01/2010 #
Nee, ik snap niet waarom mensen het vak van politicus kiezen. Lijkt me vreselijk. Maar je fouten rechtbreien met ‘Ik ben een andere mening toegedaan’ en ‘Eigenlijk was het niet eens mijn schuld’ en dat dan weer proberen recht te breiene met ‘We moeten er natuurlijk wel wat van leren’ ervaar ik als schofferend. Maar waar ik pas écht buikpijn van krijg is het feit dat, als het kabinet wel was/zou (ge)vallen, mensen weer op de huidige premier stemmen én op mensen voor wie ik me helemaal geneer dat het m’n landgenoten zijn en beweren te weten hoe ik denk.
Ik prefereer dus iets waar ik van baal en waar ik me voor schaam dan datgene wat het alternatief lijkt.
Comment door Yvonn — 14/01/2010 #
Mooie bloemen! Wij houden hier ook zo van saampjes frobelen. Heerlijk!
Comment door Jolanda — 14/01/2010 #
Leuk die bloemen. Heerlijk zo’n middagje knutselen met je kindje.
Comment door Loezju — 15/01/2010 #
Eigenlijk is er altijd alleen maar gezeik en geklaag over de politiek. Ik snap geen hol van de politiek. En door al die negativiteit weet ik ook alleen maar wie ik niet moet stemmen. Maar wie dan wel?
Is er ook een goede partij? Die het snapt? En eerlijk is? Tell me!
Werkelijk waar nog nooit een positief verhaal gehoord over een partij, waarom dié nou hét zouden moeten worden! (behalve dan van henzelf)
Comment door Janneke — 15/01/2010 #
Inge als je in de politiek zit doe je het nooit goed. Ik denk dat ze toen der tijd naar eer en geweten gehandeld hebben en daar wil ik in geloven! Het is hier altijd “nooit goed of het deugd niet!” Lekker achteraf zeuren, dat kunnen we als de besten! Bah..
Comment door Henry ™ — 15/01/2010 #
Oorlog is zeker niet de weg. Ik ben maar wat blij dat ik dienstweigeraar ben. HEt ergst aan oorlog vind ik de kinder slachtoffers. Echt. Daar kraakt mijn hart van.
Comment door Redstar — 15/01/2010 #
Uiteindelijk lijken/zijn het allemaal spelletjes, die politieke kronkels. Ik hoorde het viavia, van het debat enzo, maar ik geloof ik dat ik weinig gemist heb….(soms wel een beetje fijn, verstoken te zijn van NL’s nieuws…)
Comment door Mirjam — 15/01/2010 #
@henry, naar eer en geweten? dat denk jij echt?
en achteraf zeuren, er ‘zeurden’ er ook genoeg destijds, maar dat ge’zeur’ werd genegeerd, zodat politiek den haag kon doen wat ze wilde. en dat had m.i.
weinigniets met handelen naar eer en geweten te maken.ik denk overigens ook dat de politiek genoeg kansen heeft om het wèl goed te doen. maar zolang ze een JSF belangrijker vinden dan zorg voor ouderen en chronisch zieken, zolang wat amerika zegt zwaarder weegt dan wat het eigen volk zegt, zolang er tijdens een crisis geen cent af gaat van de absurde ‘vergoedingen’ die een MP krijgt voor het met de franse slag doen van zijn baan, zolang fout na fout wordt herhaald en vervolgens onder het tapijt geschoven, heb ik weinig hoop.
Comment door de mama — 15/01/2010 #
Oorlog is idd nooit de oplossing
wat we hier hebben gezien is de nieuwe balkenendenorm: http://dagblog.willemkooij.info/2010/01/de-nieuwe-balkenendenorm.html
p.s. mooi blog
gr
willem
Comment door Willem — 15/01/2010 #
Liefde is het antwoord.
Comment door Pascal Summer — 15/01/2010 #
Inge, ik ben het met je eens dat er sprake was van een arrogant spel. Maar het is mijns inziens nog anders. Ik heb tot half drie in de nacht zitten kijken. En wat heb ik gezien:
Een zich profilerende oppositie dat probeerde te doen door elkaar flink af te zeiken.
Een Wilders die lekker zijn mond hield want ach… ze maken elkaar wel af.
Een coalitie die kamerbreed elkaar steunt tegen beter weten in.
Geen bal over de oorlog, want DAT komt allemaal nog in februari als het rapport wordt behandeld.
Maar op de achtergrond het belangrijkste van alles. Jongens, we zeggen elkaar de waarheid, we doen elkaar flink pijn, maar we laten elkaar niet vallen. Want die moties worden toch niet aangenomen en dat is ook helemaal niet de bedoeling.
Het resultaat: iedereen heeft zijn achterban redelijk tevreden kunnen houden. Iedereen heeft zijn zegje gezegd en de regering blijft zitten volgens een kamerbreed plan.
Want het alternatief is met nieuwe verkiezingen dat Wilders de grootste partijd wordt en dat hij zelfs MP zou kunnen worden. En dat wil, buiten de PVV om, echt niemand.
Tegen deze achtergrond werd dit debat gevoerd. En het zal mij niet verbazen als dat in februari ook zo gaat.
Dus dat idealistische wat jij uit, daar hebben ze in Den Haag al helemaal geen boodschap aan.
Comment door Plato — 15/01/2010 #
sorry voor typefoutjes. Regel drie: het woordje die ontbreekt. Maar ach…
Comment door Plato — 15/01/2010 #
@plato, is JP zo ook niet MP geworden? door de angst voor pim destijds?
Comment door de mama — 15/01/2010 #
@Inge: i know .. ben te goedgelovig! En weet je, ik denk ook altijd, JP is ook een vader, hij heeft ook kinderen, zou hij dan geen goede bedoelingen hebben? 😉
btw. prachtige kopfoto!
Comment door Henry ™ — 15/01/2010 #
Oorlog is nooit de weg, nooit het antwoord en nooit de oplossing.
Nee, oorlog is het probleem!
Comment door Geartsje — 15/01/2010 #
na jp’s verklaring wist ik t zeker. JP is geen oprecht mens. Sowieso vraag ik me af waarom hij zelf niet opstapt. Zou nu niemand in de gristelijke CDA durven te zeggen:’zeg jeepee, jij bent een leugenaar, een talentloos, humerloos figuur’. T probleem is dat de meesten in de regering en kamer daaran lijden en dus gaat men gewoon door.
Mooie analyse van plato. Ik heb t niet afgekeken, want dan ga ik me zo vreeeeselijk ergeren en vloeken en opwinden en dat soort dingen.
Comment door Maurice — 16/01/2010 #
en dat zijn die robots niet waard, mijn energie.
Comment door Maurice — 16/01/2010 #