over geloof, hoop en Liefde
november 8, 2007 on 2:55 pm | In Over mezelf | 35 CommentsOp opa’s verjaardag, de opa naar wie ik vernoemd ben, werd ik gedoopt. ‘Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.’ (Jesaja 43)
Diezelfde tekst zou vijftien jaar later op het graf van mijn lieve oma komen te staan. En nog eens vijftien jaar later op het geboortekaartje van Peuter, die weer vernoemd is naar die oma. Johanna*.
Maar Peuter is niet gedoopt. En niet eens omdat ik het niet wilde, maar omdat dat van De Kerk niet mocht. Aangezien ik geen belijdend lid ben. Maar een dooplid.
Oftewel, ik ben slechts gedoopt in de kerk en daarom mag ik mijn kind niet laten dopen in die kerk.
‘Laat de kinderen tot Mij komen. Alle, alle kinderen,’ staat er èrgens in de Bijbel. Vraag me niet of het er letterlijk zó staat, of wáár, maar zo’n liedje hebben we wel geleerd vroeger. Van De Kerk. En er stáát zoiets in de Bijbel. En er staat in ieder geval zéker weten niet : ‘Laat alleen de kinderen van de belijdend leden tot Mij komen.’
Maar het geeft niet. Ik ging toch al nooit meer naar De Kerk. Ik weet vaak niet eens waar ik in geloof, ook al hoop ik wel dat het God is. Zeker weten zal ik het nooit, want anders had het geen ‘geloven’ geheten. Zeggen de mensen van De Kerk ook vaak.
Dus geloof ik vooral ook maar in Liefde. Liefde voor de ander en voor mezelf. Liefde voor de natuur en voor het onbekende. Liefde voor de Liefde.
Want als God Liefde is, zoals onze dominee altijd zei, is Liefde misschien ook wel God.
‘Zo blijven dan: Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.’
(1 Corinthiërs 13:13)
*Toaske vroeg zich laatst af wie Johanna was. Oma, dus.
35 Comments »
RSS feed for comments on this post.
Als je het écht wilt, is er vast wel een kerk die wel doopt.
Comment door Gerhard — 08/11/2007 #
Mooi gezegd 🙂
Ik vind het inderdaad vreemd dat Peuter niet gedoopt kan worden. Ik ben zelf ook gedoopt, heb de communie gedaan en het vormsel maar ik ben niet actief, grotendeels omdat ik niet echt geloof.
Comment door Sanne — 08/11/2007 #
ik vind het apart dat je zelf niet meer naar de kerk gaat, niet meer weet waar je in “moet” geloven, maar toch je peuter wil laten dopen.. de doop is een teken en zegel van God waar jij bij belooft dat je je kind zult onderwijzen en laten onderwijzen in Gods dienst (dat is de officiele tekst) maar goed er zitten altijd wrok, onbegrip of vervelende gebeurtenissen in een leven waarbij het geloven opzich al moeilijk genoeg is.
ik wil natuurlijk niet beweren dat jij niet (goed) gelooft ofzo begrijp me alsjeblieft niet verkeerd.
Comment door margriet — 08/11/2007 #
Inge, moet Margriet gelijk geven als het om het dopen van peuter gaat, want waarom zou je het zelf willen als je niet naar de kerk gaat, en er verder niks mee doet..Je belooft heel wat hoor bij de doop, dat “doe je niet zomaar”.
Je kiest er toch eigenlijk ook zelf voor? Als ik mijn kinderen naar een openbare school zou sturen moet ik toch ook niet verlangen dat ze daar een psalm leren? Snap je me een beetje?
Ik proef toch een soort van teleurstelling in je log naar de kerk toe (en wellicht naar God), maar laten we het misschien is omdraaien en bij onszelf beginnen, het is vaak zo makkelijk naar een ander wijzen. Ik ben nog lang niet uitgepraat 😉 maar ik laat het hierbij, ik hoop dat je me weet te vinden ook in deze dingen als je behoefte voelt, want daarin zou ik je ook wel meer willen kennen, want je blijft bijzonder.
Comment door annemarie — 08/11/2007 #
Mooi stuk!
Maarre, inderdaad wel héél raar dat hij niet gedoopt mocht worden zeg, pff..
Comment door Marieke — 08/11/2007 #
Zeker weten zal ik het nooit,
want anders had het geen ‘geloven’ geheten.
Kijk, dát vind ik nou kek gevonden…
En ik ben al helemaal niet van de heer,
dus laat ik hier m’n mond maar houden.
Comment door Anders — 08/11/2007 #
ben ik het hélemaal niet mee eens , moet je pérse naar een kerk om te geloven ??????? NEE dus , moet je belijdend lid zijn om te weten dat God er is ??? Het is juist het kerkelijk instituut met zijn regels die de mens uit de kerk houdt , deze niet doop bevestigd weer eens de regel .
Als je echt wil dopen kan het best , zijn kerken zat die het wel willen doen . In je hart weet je wat geloven is en God is overal …zeggen ze , dus je hart weet hij wel te vinden/raken zonder dat je er een gebouw voor in hoeft . Ik geloof wel maar een religie heb ik er niet bij nodig , misschien peuter ook wel/niet ;))Gun hem zelf de keuze ??? Wat een verhaal inmiddels hé ……hahahahahahaa. je snapt wat ik bedoel ….meissie ……een fijne dag , stormt het al bij je ?? knufff Lenie
Comment door lenie — 08/11/2007 #
Inge, ik ga dit zo even lezen en dan reageren.
Mijn logje over Willem de peuter staat er op. Het was wel zuchten en steunen hoor….want oh…die herinnering. Daarom juist zo goed wat je doet….er blijft geen dag onbesproken. Zo leuk.
Comment door plato — 08/11/2007 #
Ja ik geloof ook Ing. En ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en mijn H. Vormsel.
Ik geloof! En ik ben van mening dat ik daar niet altijd de kerk bij nodig hebt. Geloven doe ik vanuit mijn hart. Geloven is meer dan iedere week in de kerk zitten. Maar ook respect voor anderen, liefde voor elkaar en behulpzaam zijn. We bidden voor het eten en bedanken dat altijd dat we het goed hebben en voor de mensen voor wie dat niet zo is. Vind ik ook belangrijk om mijn kinderen te leren dat niet iedereen een warm en geborgen huis vol met liefde om zich heen heeft.
En er zitten er ook in de kerk die DAT dan weer niet doen! De zgn. schijnheiligen 😉
Ik probeer wel altijd naar de kinderdiensten te gaan, de kinderen zitten op een katholieke school en zijn gedoopt hebben hun communie gedaan en Thomas en Rogier zijn al gevormd ook.
Jammer dat de kerk van jou zo star is in hun opvatting. Ik snap je ‘teleurstelling’ wel.
Wie weet is er idd een andere kerk waar ze er minder zwaar aan tillen…….
Groetjes en ik vind dat jehetprachtig mooi verwoord hebt!!
Inge
Comment door Inge — 08/11/2007 #
Het meest kromme van het geloof, zoals je die hierboven beschrijft, is dat het toch nog eigen wetten maakt.
Ik heb niets met godsdiensten.
Ik word er zelfs provocerend van.
Alles uit de naam van Liefde?
Laat me niet lachen.
Comment door karin — 08/11/2007 #
Enkel maar een kleine noot bij de reacties:
De wetten en regels van de mens verwarren met de wil en het wezen van God is de oorzaak achter de misvatting dat geloof in een hoger wezen iets te maken heeft met de vorm die wij (mensen) er aan geven.
Hier gaat het tussen vorm en inhoud. De vorm is niet werkelijk noodzakelijk. Het is de inhoud die telt.
Idee: Doop hem zelf, in de naam van God. Volgens mij kan dat, maar dat kun je eventueel navragen.
Straal helder.
Comment door Jan Hamelink — 08/11/2007 #
@Jan H: Ja, dat bedoelde ik met eigen regels. Mensen maken die zelf. Even voor de duidelijkheid.
Comment door karin — 08/11/2007 #
@gerhard : die is er ook wel. alleen moet ik dan daar ook weer eerst lid van worden en ik wou eigenlijk gewoon lid blijven van ‘onze’ kerk, Peuter dáár laten dopen, maar daar waren ze het dus niet mee eens. en ik heb niet zo sterk de behoefte om door nog een kerk de les gelezen te worden 😉
——-
@sanne : het is ook vreemd, dat mensen hun eigen interpretatie van ‘God’s woord’ voor de enige waarheid houden en mensen (die bij God volgens mij wèl hartstikke welkom zijn) op basis hiervan weren uit hun gemeenschap.
——-
@margriet : ik begrijp je. en ik leef nog steeds zoveel mogelijk naar ‘de tien geboden’. (niet zozeer omdat dat nou in de bijbel staat, maar omdat ik dat over het algemeen goede regels vind om naar te leven) en ik lees Peuter voor uit de Bijbel. en we bidden en danken en zingen de liedjes…
dat het feit ik dan (nu) niet meer naar de kerk ga, zóveel belangrijker is voor De Kerk, begrijp ik niet. ik ken mensen die wèl naar de kerk gaan, maar (verder) totaal niet leven naar God’s woord. is dat dan beter ? ik denk het niet. Peuter mag later zelf weten òf en wáár ‘ie in gelooft, maar tot die tijd wil ik hem alles meegeven. zo zal ‘ie ook ooit van mij het àndere verhaal van de schepping (de evolutie-theorie) horen. ik zie hem toch als een kind van God, ook al twijfel ik dan soms aan ‘God’. ik had hem graag willen laten dopen. kan het mss niet naar jouw ‘tevredenheid’ uitleggen, bedenk ik nu. ik weet niet of je het (tussen de regels door) hebt gelezen, maar ik wil wel heel graag geloven… of meer ik zou dat graag willen kunnen.
——-
@anne : (zie ook @margriet) en ik ervaar het (dus) niet zo, dat ik ‘er niets aan doe’. bij de doop beloof je volgens mij in eerste instantie dat je je kind zal leren over God | Liefde en dat doe ik, ook zonder die belofte uitgesproken te hebben in de kerk. ik weet dat elke kerk verschilt (en elke dominee en gewoon ook elk mens), maar ik denk dan aan die grap over iemand die in de hemel kwam en ergens langs liep en stil moest zijn van petrus (ofzo), want ‘daar zitten de vrijgemaakten en die denken dat ze hier de enigen zijn’… als je begrijpt wat ik bedoel… 😉
het kan volgens mij nooit God’s bedoeling zijn geweest, dat wij zo oordelen over elkaar. oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld zult worden ofzo… ja, ik ben niet zo geweldig goed met bijbelteksten, zoals je ziet 😉
die teleurstelling waar je het over hebt, is er ook inderdaad. niet alleen naar ‘onze’ kerk toe, maar sowieso naar de kerk, als instituut, toe. maar daar ben ik ook nog lang niet over uitgepraat, dus… (ook vind ik het heel moeilijk om maar te ‘geloven als een kind’, zonder (moeilijke) vragen te stellen, terwijl ik om mij heen zoveel pijn en ellende zie.)
——-
@lenie : jou snap ik zéker. vooral dat ‘niet een gebouw in hoeven’. ik ben er ook van overtuigd dat àls die almachtige God dan bestaat, Hij mij ook hoort bidden in bed of op de wc. dat Hij ook in mijn hart kan kijken, als ik door Zijn prachtige schepping loop en me verwonder en dankbaar ben. dat Hij voor Peuter zorgt, omdat ik Hem dat gevraagd heb. en omdat Hij dat anders óók nog zou doen. dat daar geen doopdienst voor nodig is…
——-
@inge : ik ga Peuter later zeker ook nog wel meenemen naar de kerk. maar niet ‘elke zondag, omdat dat zo hoort.’ meer omdat ik wil dat hij dat ook ziet (ook de gebouwen !) en meemaakt. en er dan zijn eigen mening over mag vormen.
——-
@jan : volgens mij begrijp jij mij ook wel.
——-
@karin : idd. mensen maken cq bedenken zelf regels. is soms maar goed, ook (wetten enzo 😉 bijvoorbeeld), maar soms ook erg krom.
Comment door de mama — 08/11/2007 #
@all : LOL m’n reactie op jullie reacties is nog langer dan het logje zelf…
Comment door de mama — 08/11/2007 #
Om het kort te houden: ik sluit me aan bij Karin en Anders. Volgens mij is het dan wel duidelijk 😀
Comment door Mimi — 08/11/2007 #
Pffff, en dat is wat me zo tegenstaat soms aan sommige kerken. Ik snap je wel. Hoop, Geloof, en liefde.. Ik heb het op mijn lichaam vast laten leggen 🙂
Comment door Redstar — 08/11/2007 #
Kerken….
Ik ben gedoopt, eerste en tweede communie.
Op een gegeven moment ergens gestopt met naar de kerk gaan.
Was voor mij poppenkast, letterlijk.
Omdat ik slechthorend ben verstond ik er nooit iets van:) Bewust niet getrouwd voor de kerk, omdat mijn vader dat min of meer van me eiste.
Mijn kinderen niet laten dopen, maar wel naar een katholieke school gedaan. En mijn kinderen altijd vrij gelaten in hun keuze wat ze wilden. Ik geloof op een bepaalde manier wel, maar wat dat dan is!!
Comment door Aukje — 08/11/2007 #
Logjes over het geloof leveren altijd heel wat reacties op :-)! Ach, ik weet zelf niet eens hoe het zit, zal ik hier maar niet gaan reageren.
Oh, en was Johanna je oma! Dan wordt het gedicht nog mooier!
Comment door Toaske — 08/11/2007 #
Ik begrijp je heel goed. Ik ben zelf RK en manlief is Ned. Hervormd. Wij zijn getrouwd voor de kerk (met pastoor en dominee! iets wat trouwens ook niet elke dominee wilde doen…) en onze kinderen zijn gedoopt (ned hervormd). Wij komen ook niet elke week in de kerk. En daar zit voor mij ook niet het geloof. Ik pak het zo’n beetje hetzelfde aan als jij beschrijft. We lezen in de bijbel, bidden voor het eten en Anna gaat naar een christelijke school. Ik vind het belangrijk dat ze een basis hebben zodat ze later zelf een keus kunnen maken wat ze ermee willen doen. In onze kerk zijn ze gelukkig niet zo ‘moeilijk’. Ik ben nl ook geen lid van de kerk en manlief is ook niet belijdend. Maar toch zijn we van harte welkom! Daar voel ik me thuis. En op 2 december wordt onze kleine Sophie gedoopt!
Comment door Miriam — 08/11/2007 #
@toaske : nou, qua aantal valt het nog mee, maar ik zie wat je bedoelt en ik vind het ook erg
blonddom van mezelf, dat ik daar van te voren niet wat langer bij stil heb gestaan, maar ja 😉Comment door de mama — 08/11/2007 #
Er lijkt niets zo ingewikkeld als het geloof. Wat zouden mensen geloven die zeggen nergens in te geloven? Is het geloof niet vooral je wijze van leven – het is in elk geval heel iets anders dan de kerk als instituut met zijn achterhaalde en zelfingenomen rechtsregels. Je hoeft niet aan de halsband van Rome te leven om een goed mens te zijn, een mens die in zijn eigen tijd gestalte geeft aan zijn/haar geloof in mensen.
Comment door Marius — 08/11/2007 #
Mijn kleinzoon werd ook niet gedoopt om de zelfde reden.
ik vind dat schandelijk we zijn allemaal kinderen van God, daarom laat de kindertjes tot mij komen.
Misschien verwoord ik het niet zo goed, maar voor mij is iedereen gelijk ….
Comment door Cyber Oma — 08/11/2007 #
Mijn kinderen zijn (uiteindelijk) ook gedoopt. Ik ben RK en de vader van mijn kinderen was Nederlands Hervormd. Toen de oudste geboren werd kon dopen niet met twee geloven. Zes jaar later bij de jongste hebben we ze samen eucomenisch laten dopen. Was een heel gedoe maar we wilde ze alleen maar laten dopen zonder daar een traditioneel geloof aan te hangen.
Ik geloof in God die in de mensen zelf is. De hel is op aarde want rottiger (over het grote deel) dan het op aarde is (hoe mooi soms het leven lijkt) kan het haast niet zijn. Mijn kinderen hangen ditzelfde geloof aan.
(het hele verhaal is wel wat genuanceerder maar daar is hier geen plek voor 🙂 )
Comment door Jé†t¥ — 08/11/2007 #
Toch blijf ik het een vreemd gegeven vinden dat je belijdend lid moet zijn om je kind te mogen laten dopen… snap dat niet hoor. En daar betaal je dan de kerkbalans voor 😉
Comment door Marijke — 08/11/2007 #
Ik geloof in respect, tolerantie en naastenliefde en zou willen dat daar wat meer van was.
Zelf ben ik gedoopt, heb 1e H.Communie gedaan en het H.Vormsel ontvangen, maar ik hoop dat het me lukt om mijn eigen kinderen onder te dompelen, te laten proeven en te voorzien van die drie zaken die ik net noemde.
En dan hoop en geloof ik dat God dat wel op prijs zal stellen….
Comment door Yvonn — 08/11/2007 #
Hoi! Leuk log! Ik kwam er via via op. Kan me voorstellen dat je erg teleurgesteld bent daarin. Je voelt je dan buitengesloten, terwijl de kerk toch juist een plek zou moeten zijn waar je je welkom voelt. Helaas zijn er veel kerken die dat soort regels maken, en de draad een beetje kwijt zijn lijkt wel.
Zelf ga ik ook naar een kerk en ook daar loop ik er wel eens tegenaan dat er zoveel in hokjes gedacht wordt. Maar toch vind ik het ook wel fijn om zoveel mensen te kennen en me betrokken te voelen en meer van God te ontdekken.
Comment door Janneke — 09/11/2007 #
“Dus geloof ik vooral ook maar in Liefde. Liefde voor de ander en voor mezelf. Liefde voor de natuur en voor het onbekende. Liefde voor de Liefde”, Dit doe ik ook zo………ik noem mezelf niet gelovig, maar religieus.
Dat je niet alles als vanzelfsprekend aanneemt enzo..hoort daar mi ook nog bij; bij religieus/gelovig zijn, zoiets ja…
Comment door morris — 09/11/2007 #
Hier in huis ook alleen maar doopleden en daarom ook niet de mogelijkheid om Oeds-Jan en Brechtsje te laten dopen.
Maar eigenlijk vind ik dat ook niet echt nodig. Ik geloof wel. Zeer zeker. Maar ik geloof beslist niet in ‘de kerk’. Ik geloof niet in een groep mensen die zichzelf beter vinden dan anderen, maar daar in het dagelijkse door-de-week-se-leven niets van laten zien.
Ik geloof net zo goed in God als in Allah, want volgens mij is het allemaal hetzelfde. Wij mensen hebben er zo’n warboel van gemaakt.
En dat Peuter, Oeds-Jan en Brechtsje niet gedoopt zijn? God begrijpt dat wel, want net wat je zegt, God is Liefde, en wie in de Liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem.
Comment door Geartsje — 09/11/2007 #
en zo is het! Althans, dat geloof ik. Liefde it is. Ben zelf wel gedoopt de kinderen net als Jonah niet. Geloof ook niet dat het ‘m daar in zit. Wat geloof ik toch veel eigenlijk. Of niet. ( ;
Comment door Mir — 09/11/2007 #
Inge…het schijnt dat Jezus ook geen lid van de Katholieke, Gereformeerde, Hervormde, Baptistische en weet ik veel wat voor nog meer….kerk geweest is. En mocht hij herboren worden (dat zal wel niet want hij was al perfect geloof ik) dan zal dat ook niet gebeuren. Want die kerkgenootschappen dwingen je tot keuzes waar geen keuzes te maken zijn.
Blijf lekker geloven zoals je het nu doet. Dan zit je dicht bij de essentie van het leven.
Comment door plato — 09/11/2007 #
ach schat!
ik kan niet alle reakties nu lezen…maar geloof dat je een teer punt geraakt hebt..
en ik zeg alleen dit !
God woont in ons hart en niet in een kerk. :p
bureaucratische bullshit!!
je hebt zo verschrikkelijk gelijk!!
LOVE IS ALL AND ALL IS LOVE !!
GOD IS LOVE
punt.
knuffels en nee ik heb geen vrij…moet mijn agenda pakken om te zien wanneer ik weer vrij ben..maar boeit niet…voel me prima!
jammer voor jou dat het nou geen pyama weekend voor je word!! nou ben jij ziek en nou kan het niet!!
niet goed geplend!! hahahahahahahahahah
love you !! ;))
Comment door J@ntje — 09/11/2007 #
Ja meid en da’s ook waarom ik niet meer in de kerk kom . Al die regeltjes. Zo heeft God het vast niet bedoeld . Beterschap meid , het wil niet zo met die verkouden kopjes van jullie he ?? Kus xxx
Comment door Julia — 09/11/2007 #
Ik ben nog wel gedoopt, maar mijn zusje niet meer ook omdat mijn ouders nooit meer naar de kerk gingen. Ik heb op een RK-school gezeten en daar ook alles meegekregen en geleerd over het geloof en andere religies. Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde, maar dat hoeft niet een god te zijn.
Comment door San — 10/11/2007 #
Soms zijn kerken zó ‘streng’, dat leden zich daarom afkeren van die kerk. Terwijl geloof toch los staat (of kan staan) van de institutie KERK.
En om je kind nu elders te laten dopen? Is ook zo wat… Alsof je voor de aanbieding naar een andere winkel gaat.
Een logje naar m’n hart. Van huis uit ben ik kerkelijk opgevoed. Maar nu sta ik als kerkverlater te boek.
Comment door Adolf — 11/11/2007 #
in de liefde geloven is het beste. en geloven in je eigen gevoel.
ik geloof niet in een God zoals die door de kerken wordt beschreven. geen persoon. personen zijn naar mijn idee te beperkt om zoiets te verzinnen. maar ik geloof wel in energie. energie die er altijd was en nooit weggaat. net zoals bij de liefde. je kunt zoveel geven, en blijven geven.
Comment door Marco Raaphorst — 19/06/2008 #